Friday 5 April 2013

PRU 13

Akhirnya parlimen telah dibubarkan hari rabu lepas. Mulalah laman fb akan dibanjiri kempen-kempen. Baru2 ni makin banyak orang post tentang 'Hukum Mengundi' Basically, menurut yang mengeluarkan fatwa ni, kita diwajibkan mengundi sebab ini tanggungjawab kita sebagai orang Islam.

Salah tu. Sebenarya apa yang hendak disampaikan ialah," parti pilihan saya adalah parti yang mendapat mandat tuhan, parti pilihan saya ini ialah cahaya yang menerangi kegelapan di Malaysia dan saya tidak senang hati dengan anda yang tidak mengundi, apatah lagi jika anda mengundi parti lawan. Tapi nak cakap direct takut nampak sangap sangat"

Maybe orang yang yang buat hukum tu betul-betul ikhlas, tapi orang yang menyampaikan/ share dekat fb belum tentu ikhlas. Analoginya macam ni, si A selalu buli si B. Hari2 dia menganjing si B. Suatu hari si B naik suara. Si A kecut perut so dia pun minta maaf dari si B. Si B kata, "weyh maaf la weyh, aku gurau je. Alaaa sama-sama member gurau". Untuk menambah ooommmph, si B sambung lagi, "sedangkan nabi pun ampunkan umatnya...."

Nampak tak permainan dia? Memang betul nabi ampunkn umat dia tapi si B ungkit bukan sebab dia cintakan nabi dia, tapi untuk melembutkan hati si A untuk memaafkan 'ke-tolol-an' dia. Ini cara menghalalkan matlamat. Cara betul tapi matlamat salah. Lain kali kalau ada orang buat macan ni, kata dekat dia," owh macam tu ke? Sayang betul awak dekat nabi, nabi ada menganjing umat dia ke?" Lepas tu tinggalkan mamat tu, biarkan dia dalam kebingungan

Balik semula pasal mengundi. Kalau anda rasa tak berkenan dengan semua parti yang ada, tak payah keluar mengundi. Sebab? Kalau undi jugak, sebenarya mengaburi hakikat. Orang dalam parti yang menang akan kata, "rakyat telah bangkit menentang kezaliman dan redha dengan parti kami yang mendapat mandat tuhan", atau "jelaslah kebenaran akan mengatasi kebathilan" atau ,"rakyat telah memberi kepercayaan dengan janji kmi".

Of course kalau parti mereka tak terpilih mereka akan kata," masih ada yang buta dan bodoh belum sedar" atau "rakyat termakan dakyah dan janji manis"

Jangan bagi golongan macam ini perasan. Biar takde pihak yang ada majority. Biar kalau sorang tukar parti atau jadi calon bebas, majority beralih kepada pihak lawan, tukar PM

No comments: