Thursday 31 May 2012

Hatoo burhanakum in kuntum sadiqeena

Hatoo burhanakum in kuntum sadiqeena, "show your proof if you are truthful". Tunjuk bukti awak. Ayat ni terlintas di fikiran semasa komen dalam satu blog baru2 ni. Saya berbincang dgn seorang pengunjung blog pasal ptptn. Both side bagi point. (and my point seems tak masuk akal). Yang penting kita bagi bukti yg kita rasa boleh support point kita.

Kita tidak boleh cakap, awak bodoh, awak kene tipu, awak sesat, buat ni sebagai point. Kalau betul pun lawan anda tu bg point mengarut atau anda simply tak setuju, just leave.

Yang berusaha mendengar perkataan-perkataan yang sampai kepadanya lalu mereka memilih dan menurut akan yang sebaik-baiknya , mereka itulah orang-orang yang diberi hidayah petunjuk oleh Allah dan mereka itulah orang-orang yang berakal sempurna.  (39:18)

See, kita perlu dengar dari semua, pilih yang terbaik. Ini adalah ciri mereka yang akan diberi petunjuk dan berakal.

Wahai Rasul Allah! Janganlah engkau menanggung dukacita disebabkan orang-orang yang segera menceburkan diri dalam kekufuran, iaitu dari orang-orang yang berkata dengan mulutnya: "Kami tetap beriman", padahal hatinya tidak beriman; demikian juga dari orang-orang Yahudi, ada orang-orang yang sangat suka mendengar berita-berita dusta; mereka sangat suka mendengar perkataan golongan lain yang tidak pernah datang menemuimu; mereka ini mengubah serta meminda perkataan-perkataan dari tempat-tempatnya yang sebenar. Mereka berkata: "Jika disampaikan kepada kamu hukum seperti ini maka terimalah dia, dan jika tidak disampaikannya kepada kamu, maka berhati-hatilah!". Dan sesiapa yang dikehendaki Allah kesesatannya, maka engkau tidak berkuasa sama sekali (menolak) sesuatu apapun (yang datang) dari Allah untuknya. Mereka ialah orang-orang yang Allah tidak mahu membersihkan hati mereka; bagi mereka kehinaan di dunia, dan di akhirat kelak mereka beroleh azab seksa yang besar. (5:41)



Bila ada orang datang, lepas tu cakap awak kena dengar apa yang saya beritahu awak ni, kalau awak nak selamat dunia akhirat!. Jangan dengar orang lain, sesat belaka tu. Ikut apa yang saya cakap, tuhan akan redha dengan awak!, kita perlulah berhati-hati...




2 comments:

Snuze said...

Debate training is good to help you clarify issues and understand rational arguments. Not everyone benefits from it, but there are those who is beyond help.

I just call them trolls and move on. Don't waste your bytes on 'em.

adham said...

yes sue, leave them be. but things is they are the loundest. the majority of sane and logical people stay silent