Friday 2 December 2011

Mukaddimah

Assalamuailaikum kepada sesiapa yg bakal terserempak dengan blog ini. Ini adalah percubaan kedua saya dalam membloging. Percubaan pertama gagal sama sekali. Malah saya lupa terus dah email dan password untuk buka blog tu.

Ok here my first thought
Bayangkan satu senario di warung kopi Kampung  Batu Gajah Besar (kampung imaginary) dimana sekumpulan lelaki dewasa berbual sambil baca newspaper. Ok dalam  newspaper tu tersiar berita yang bertajuk," Seorang lelaki telah mengcekik isterinya sampai mati kerana patung Transformer". Mesti ade salah seorang dari dari geng lepak tu yg akan cakap macam ni,"orang-orang zaman sekarang ni dah makin teruk." atau "ish ish zalim betul manusia zaman sekarang"

Well i beg to differ
Orang-orang yang cakap macam ni in my opinion have no clue in history. Pernah dengar 'The Red Terror' dan 'Great Purge' oleh Stalin di Soviet Union? dimana pembunuhan beramai-ramai dijalankan terhadap orang awam simply because they don't support the goverment or perceive as such? Can u imagine anak beranak disumbat dalam gerabak barang keretapi macam sardin lepas tu di hantar ke pedalaman beratus kilometer dari kampung halaman?Boleh anda bayangkan si suami diculik dan diugut bunuh supaya si isteri datang menyerahkan tubuh untuk menyelamatkan suami yang tersayang? Bende2 ni berlaku 75 tahun dahulu. Orang-orang zaman dahulu

Macam mana dengan perhambaan?  Setiap peradaban dunia tangan mereka pernah dicemari dengan perhambaan. Bolehkah anda bayangkan manusia dijual-beli bagaikan barang di pasar malam? Orang2 zaman dahulu nampak selesa dengan perhambaan ni. Kalau tak masakan boleh wujud?

The notion that orang zaman sekarang dah teruk atau zalim ni sebenarnya wujud disebabkan oleh media massa. 30-50 tahun dahulu mane ade internet, xde astro, tv dan radio orang2 kaya je ade. Kalo ade even just sorang-dua mati mmg tak masuk news punye. Kite tak tahu pun berlaku pembunuhan di daerah lain dalam negeri yang sama. Zaman sekarang ni jgnkan pembunuhan, Lisa Surihani dating dengan si polan pun kita boleh tahu.yup hasil teknologi telekomunikasi zaman sekarang. Orang zaman sekarang hidup dalam ketakutan dek di hentam oleh berita2 buruk macam diatas. Manusia dah ramai, of course dalam ramai2 tu mesti ade sorang dua yang bengong dan gila. So lagi ramai manusia lagi ramai si bengong dan gila.

Ok that is all

8 comments:

ah boon said...

Well first and foremost, welcome aboard comrade ! =) Let's hope you'll stick a little bit longer this time around, shall we ?

As fr the entry, I couldn't agree more. You know they say, we are what we read. So since coverage pasal cruelty ni pun macam agak meluas nowadays, I guess maybe, just maybe, possibility for 'em to influence the public to commit crime even more is there, compared to back then masa zaman dahulu kala.

Wallahulam. =)

adham said...

yup too much exposure to gore and violence can desensitize a person

thanx ah boon ;) i'll do my best

Cerah Jeff said...

so mung maksudkan dunia ni dari dulu lagi teruk la?
well,setuju sangat2,di zaman arab jahiliyah pun teruk cuma xde media hok hebahkan ^^
sebab tu Islam diturunkan kembali oleh Allah supaya semua yang teruk tu dihapuskan dan yang baik dihebahkan ^^

adham said...

yup samo ja kalu tak lg teruk zaman dahulu.
katak bawah tempurung mmg rase dunia ni gelap je, and katak dlm oven mmg rase dunia ni panas je

Feezah Hanimoon said...

welcome 'again' to the club =)

classmate 1st year,saudara selamanya said...

haha.
maksudnye pndapat laki2 tu xbtoi sgt, sbb perkara yg buruk tu dari dulu lagi ada la kan?
btol gk~
kejahatan tu wujud dari nabi adam di wujudkan..syaitan xnak sujud,tu satu ingkaran dan kejahatan/keburukan yg pertama..
then qabil dan habil,kisah anak2 nabi adam yg membunuh satu sama lain..

faktor tu mgkn tak secanggih teknologi skrg,mcm 'patung transformer' atau 'facebook',
tp sifat tu same..disebabkan amarah,dengki,jealous yg xdibenarkan oleh syarak,etc..

so adham, conclusion nye?
nak hapuskan batil tu cmne..
lain xbukan, ngn haq..
mcm nak terangkan bilik yg gelap,
kita masukkan cahaya dgn swich on lampu~
yeah!
we can do it

adham said...

mun : thanx. i'll do my best to stick around longer


classmate: heh xde ape dah yg boleh ditambah tu

Snuze said...

Semua orang ingatannya pendek. Tak pernah belajar dari sejarah.

Macam yang mengimpikan kepulangan ke zaman kegemilangan Islam?

Zaman yang mana manusia (lelaki, perempuan, dewasa, kerepot dan kanak-kanak) boleh dijual beli sebagai hamba abdi dan boleh dianiaya sesuka hati? Zaman pemerintah yang meracun adik-beradik dan saudaranya untuk mendapatkan takhta? Zaman di mana musuh politik disumbat dalam penjara dan disiksa sampai mati?

Gemilang ya?

Tapi sdr. Adham betul. Skang dah internet, cerita Korea Utara jer yg kita tak berapa dengar psl diorang takde broadband, hahahaha.

Selamat terus menulis!